Geschiedenis

Veerbedrijf Mason verzorgt al vanaf 1750 de overtocht over rivier de Lek tussen Culemborg en Schalkwijk/ Houten.

De Culemborgse veerpont is een gierpont, dat wil zeggen dat de boot door een kabel over de rivier wordt getrokken, ook wel gieren genoemd. Deze kabel is bevestigd in het midden van de rivier met een groot anker op de bodem van de Lek. Door het schip schuin op de stroming te draaien, bereikt de pont de overkant door de kracht van de stroming. Alle gierponten in Nederland hebben tegenwoordig ondersteuning van een dieselmotor om sneller aan de overkant te komen. De verbindingskabel tussen het ankerpunt en de pont wordt met een viertal bootjes boven water gehouden (zie voorbeeld op tekening).

Werkwijze gierpont

Werkwijze gierpont

 

Onderstaand een foto impressie van het veer van het verleden tot en met het heden:

IMG-20180518-WA0002

Veerpont van Culemborg van hout, omstreeks 1900

IMG-20180518-WA0001

Veerpont van Culemborg van hout, gedurende de 1e wereld oorlog.

SFA02_1000888_01_X

Veerpont Culemborg I, omstreeks 1930

suikerzakje veerbedrijf mason

Suikerzakje Cafe ” ’t Veerhuis” met tekening van veerpont Culemborg I 

lek bevroren 1

De lek dichtgevroren met overtocht over het ijs, omstreeks 1950.

1558359

Veerpont Culemborg II, omstreeks 1965

400997

Veerpont Culemborg II, omstreeks 1970

401001

Veerpont Culemborg II, omstreeks 1990

culemborg0002

Veerpont Culemborg II, omstreeks 2010

 

Veerpont Culemborg 25-09-18

Veerpont Culemborg II, 2018