Veerbedrijf Mason verzorgt al vanaf 1750 de overtocht over rivier de Lek tussen Culemborg en Schalkwijk/ Houten.
De Culemborgse veerpont is een gierpont, dat wil zeggen dat de boot door een kabel over de rivier wordt getrokken, ook wel gieren genoemd. Deze kabel is bevestigd in het midden van de rivier met een groot anker op de bodem van de Lek. Door het schip schuin op de stroming te draaien, bereikt de pont de overkant door de kracht van de stroming. Alle gierponten in Nederland hebben tegenwoordig ondersteuning van een dieselmotor om sneller aan de overkant te komen. De verbindingskabel tussen het ankerpunt en de pont wordt met een viertal bootjes boven water gehouden (zie voorbeeld op tekening).

Werkwijze gierpont
Onderstaand een foto impressie van het veer van het verleden tot en met het heden:

Veerpont van Culemborg van hout, omstreeks 1900

Veerpont van Culemborg van hout, gedurende de 1e wereld oorlog.

Veerpont Culemborg I, omstreeks 1930

Veerpont Culemborg I

Suikerzakje Cafe ” ’t Veerhuis” met tekening van veerpont Culemborg I

De lek dichtgevroren met overtocht over het ijs, omstreeks 1950.

Veerpont Culemborg II, omstreeks 1965

Veerpont Culemborg II

Veerpont Culemborg II, omstreeks 1970

Veerpont Culemborg II, omstreeks 1990

Veerpont Culemborg II, omstreeks 2010

Veerpont Culemborg II, 2018

Bidon actie, augustus 2019